LaryngologProfilaktyka

Ciesz się dobrym słuchem na długie lata – 10 przydatnych wskazówek laryngologów

sluch na lata

Jak bardzo ważny jest w naszym życiu zmysł słuchu, nikogo chyba nie trzeba przekonywać. Umożliwia nam odczytywanie komunikatów płynących z otoczenia, dzięki niemu możemy porozumiewać się z innymi za pomocą słów. Pomaga nam także orientować się w przestrzeni i daje poczucie bezpieczeństwa.

Z wiekiem narząd słuchu, jak każdy innym w naszym organizmie, starzeje się. Proces ten, zdaniem laryngologów, zaczyna się już po ukończeniu 30. roku życia. Zwykle jednak dopiero osoby po sześćdziesiątce uskarżają się na kłopoty ze słuchem, takie jak niedosłuch na jedno lub oba uszy czy uciążliwe szumy. Możemy jednak odsunąć w czasie ten proces. Oto kilka wskazówek specjalistów. Niektóre mogą nam się wydać banalne, dlatego zwykle o nich zapominamy. Warto jednak wprowadzić je w życie już od dziś, by jak najdłużej cieszyć się dobrym słuchem.

1.Starajmy się, zapewnić sobie ciszę w najbliższym otoczeniu. W domu nie nastawiajmy zbyt głośno telewizora lub radia, dźwięk powinien być słyszalny, ale nie uciążliwy. Dbajmy, by urządzenie elektryczne np. suszarka do włosów były sprawne i nie wydawały głośnych dźwięków lub dziwnych szumów. Przy wspólnych pracach domowych nie włączajmy naraz kilku sprzętów np. jedna osoba pracuje w kuchni mikserem, a druga w tym samym czasie odkurzacz mieszkanie odkurzaczem. I jeszcze ważna uwaga – wybierając w sklepie nowy sprzęt AGD, koniecznie zapytajmy sprzedawcę, czy pracuje cicho.

2. Wybierając drzwi lub okna do nowego mieszkania lub planując ich wymianę, kupujmy te dźwiękoszczelne. To ważne zwłaszcza dla osób mieszkających w miastach lub blisko ruchliwej ulicy. Różnica w cenie nie jest tak wielka, a pożytek dla zdrowia naszych uszu i komfort na co dzień nie do przecenienia!

3. Jeśli pracujemy w miejscu, gdzie natężenie dźwięku przekracza 80-85 decybeli, koniecznie korzystajmy ze słuchawek ochronnych. Gdy natomiast okazjonalnie jesteśmy narażenie na chwilowe głośne odgłosy, np. z powodu remontu ulicy lub budynku, w którym mieszkamy, zaopatrzmy się w zatyczki do uszu.

4. Po prysznicu lub basenie osuszajmy ręcznikiem małżowinę i poczekajmy chwilę, by woda swobodnie wypłynęła. Dla ułatwienia możemy włożyć do ucha mały palec i delikatnie nim potrząsnąć, co pomoże łatwiej pozbyć się płynu. Woda zalegająca w przewodzie słuchowym może być przyczyną infekcji.

5. Zrezygnujmy z oczyszczania uszu patyczkami higienicznymi. Nie pomagają, a szkodzą, bo niepotrzebnie wpychamy nimi woskowinę do środka, co powoduje tworzenie się korka woskowinowego, a jego może usunąć tylko laryngolog. Możemy też uszkodzić delikatny naskórek wewnątrz ucha, a nawet błonę bębenkową.
Do oczyszczania uszu stosujmy dostępne bez recepty i łatwe w użyciu preparaty w spray’u, takie jak Vaxol. Łagodnie i skutecznie pozwala on usunąć nadmiar zalegającej woskowiny, a dzięki zawartości oliwy z oliwek powleka wnętrze ucha ochronną warstewką.

6. Nie lekceważmy infekcji górnych dróg oddechowych, które często przenoszą się do uszu, powodując ich zapalenie, co może sprzyjać niedosłuchowi. Każde przeziębienie czy ból gardła skonsultujmy z lekarzem, który podejmie decyzje o leczeniu w zależności od tego czy jest to schorzenie bakteryjne czy wirusowe. Stosujmy przepisaną kurację, doleczmy chorobę do końca i pozostańmy w domu na czas leczenia.

7. Jeśli lubimy słuchać muzyki przez słuchawki, nie nastawiajmy jej na maksymalną głośność i ograniczmy czas słuchania do godziny dziennie. Zamiast słuchawek wkładanych do uszu (tzw. dokanałowych), wybierzmy te zewnętrzne czyli zakładane na uszy. Dźwięk jest tu nieco zamortyzowany, dzięki czemu nie dochodzi do uszkodzenia błony bębenkowej, co sprzyja powstawaniu niedosłuchu.

8. Jeśli palimy papierosy, zróbmy wszystko by raz na zawsze rozstać się z nałogiem! Z badań naukowych wynika bowiem, że szkodliwe substancje zawarte w dymie tytoniowym, przyczyniają się do powstawania kłopotów ze słuchem. Z tych też powodów unikajmy przebywania w zadymionych pomieszczeniach i wśród osób palących.

9. Pamiętajmy o aktywności fizycznej, chodźmy na zajęcia fitness, uprawiajmy jakiś sport. Możemy np. codziennie spacerować lub uprawiać nordic walking, najlepiej w miejscu gdzie powietrze jest czyste i niezadymione np. w parku, w lesie. Ruch wpływa korzystnie na ogólne dotlenienie organizmu, co poprawia ukrwienie komórek w uchu wewnętrznym i pozwala nam na dłużej zachować dobry słuch.

10. Chrońmy się przed smogiem, bo dwutlenek węgla w nim zawarty wpływa na pogorszenie się słuchu. Dlatego śledźmy alarmy smogowe i w dni szczególnie niekorzystne zakładajmy maseczki antysmogowe, pamiętając, by regularnie zmieniać w nich filtry. W dni o wysokim stężeniu pyłów najlepiej zrezygnujmy z aktywności na powietrzu, np. biegania, długich spacerów.  Jeśli to możliwe w ogóle starajmy się wtedy nie wychodzić z domu, co jest ważne zwłaszcza dla seniorów i mam z małymi dziećmi.

Żródła: gazeta,pl;poradnikzdrowie.pl

Wpisz treść tutaj